Tuesday, October 27, 2009

Anakku sayang


Rasa lama sangat tak update blog nie..cewah baru seminggu lebih. Entry kali ni nak cerita tentang anakku yang sulong ni..Balqis. Entah kenapa sejak hari Sabtu hari tu asyik buat perangai jer..yang tu tak kena, yang ni tak kena. Selagi tak dapat apa yang dia nak selagi tu lar dia akan nangis. Menangis, menangis dan menangis. Umi dah penat sayang! Umi penat sangat dengar Balqis nangis.

Malam minggu tu lepas balik dari rumah Tok Ba aku bawak Balqis jalan-jalan kat kawasan rumah sembang-sembang dengan dia sampai dia betul-betul mengantuk baru kami balik rumah. Time tu dah dekat pukul 12 tengah malam. Terfikir jugak sebenar bila dia bersama aku dia okey sangat. Dalam hati ni terlintas sebenarnya mungkin dia perlukan perhatian dari aku. Mungkin dia perlukan masa untuk kami berdua. Yup dia baru 3 1/2 tahun. Terlalu muda untuk ada adik yang dah berusia 2 tahun. Mungkin dia buat perangai sebab tu aja cara dia nak tunjukkan emosi dia. Umi minta maaf sayang! Mungkin aku terlepas pandang perkara nie.....ataupun setiap kali Balqis nangis aku sendiri yang tension dan terlupa yang dia sebenarnya perlukan perhatian aku.

Jika nak bandingkan dengan adik, lain pulak. Adik pandai wat hal sendiri. Tak banyak merengek..menangis..Boleh dikatakan selalu kalau bergaduh (biasa la bebudak) mesti adik yang mengalah. Jangan tak percaya. Contohnya macam semalam, nak sampai rumah singgah kedai beli keropok. Masing-masing ambil keropok yang berlainan. Stail kakak ni dia test adik punya then dia rasa sedap so terus dia tukar keropok dengan adik..mula adik marah gak pastu diam jer...makan la keropok kakak. Sian adik...

Sampai bila agaknya macam ni yer? Bila agaknya kakak akan berhenti nangis? Mungkin satu hari nanti......cuma tak pasti masanya......

Ya Allah berila aku kekuatan untuk aku membesarkan anak-anakku dengan sempurna.

3 comments:

  1. comel2 anak2 norita..
    budak2 sementara nak besar ni masing2 ada karenah masing2 agaknya ya..
    tapi pengalaman membesarkan anak masa dorang kecik ni mesti kita akan rindu bila dorang dah besar nanti..
    :)

    ReplyDelete
  2. kata-kata lady tu memang saya akan ingat, tapi bila dah hangin satu badan lupa habih semua tu...

    ReplyDelete
  3. lain anak lain pe'elnya kn norita??

    sepupu & anak² buah wina pun ramai yg perangai cenggitu..merengek je kejenya

    dia nk bermanja lebih tu kot :-)

    ReplyDelete